Spoorzonegebied-Delft Blogpagina

17. nov, 2017

Natuurlijk niet de Roobol, -en de Gamma zelf zijn voorzien van een mooie laag asfalt, maar het spreekt voor zichzelf dat dit natuurlijk de Engelsestraat voor de deur van deze twee grootgrutters moet zijn. Vandaag was het dan ook zover, dat ook dit stukje van de Engelsestraat werdt voorzien van een mooie laag definitief asfalt. In twee fases werdt er vandaag geasfalteerd, 's-ochtends de onderlaag, -en 's-middags na de schaft was dit de toplaag, deze werkzaamheden zijn te zien op bovenstaande foto. Maar er werdt niet alleen geasfalteerd, ook het werk aan de toekomstige doorsteek vanaf de Abstswoudseweg naar de Mercuriusweg "vice versa" ging natuurlijk gewoon door, foto's van deze werkzaamheden zal ik binnenkort posten. En zo is er weer een stukje straat of weg (of hoe u het wil noemen), gereedgekomen, -en nemen we definitief afscheid van de mannen van de asfaltploeg van Dura Vermeer, want op wat hele kleine projecten na, zullen we deze waarschijnlijk binnen het spoorzonegebied niet zo heel erg vaak meer gaan terugzien. Volgende week als de Engelsestraat in gebruik is genomen zal ik daar nog één keer een afsluitend fotorondje gaan maken met hoe het daar is geworden, maar ik zal mij die week meer gaan concentreren op het Bolwerkeiland, -en Spoorsingel waar leuke dingen staan te gebeuren, en dit heeft iets met water te maken...

4. nov, 2017
Stem hier voor of tegen het open houden van deze website in 2018

Het jaar is weer bijna ten einde, zo ook de werkzaamheden in het Spoorzonegebied. Nu er niet zoveel meer valt te zien, vraag ik mij een beetje af of het nog wel zin heeft deze website in 2018 nog online te blijven houden. Natuurlijk blijft er ook in 2018 nog wel het één en ander te zien maar toch, het zal op wat nieuwbouwprojecten, -en enkele opgravingen van o.a. het oude station aan de voormalige Houttuinen na, niet echt veel meer, meer zijn. Ik vraag mij dan ook een beetje af, hoe of u daar over denkt. Moet ik in 2018 ondanks dat er niet zo heel erg veel meer valt te zien doorgaan met Spoorzonegebied-delft.nl, of zegt u, dit heeft toch niet zo heel erg veel nut meer, we kunnen er maar beter mee stoppen. Ik zou dit graag even van u willen weten, want ook het online houden van deze website kost mij per jaar erg veel geld. Daarom heb ik om dit te kunnen weten even een kleine "Poll" aangemaakt waar u even u mening kunt geven. Ik zou dit erg fijn vinden, want dan weet ik ook waar ik aan toe ben, -en of het de moeite loont om ook in 2018 deze website nog te blijven voortzetten. De "Poll" is te bereiken via de link hierboven, -en na gelang de uitslag van deze zal ik de beslissing nemen of ik ook in 2018 nog door zal blijven gaan met Spoorzonegebied-delft.nl In ieder geval bedankt iedereen!

27. okt, 2017

Over iets meer dan een halve maand moet het dan toch echt gaan gebeuren, er zal dan water gaan stromen in de nieuwe Spoorsingelgracht die is gelegen naast de Spoorsingel boven de toekomstige parkeergarage. Begin deze week zijn de voorbereidende werkzaamheden daarvoor begonnen, want er moet voordat het zover is toch nog aardig wat werk worden verzet. Het meeste werk zit hem in het "Bolwerkeiland", waar buiten een aarden wal (deels beton), ook nog een hellingbaan moet worden gesloopt. Met de sloop van de aarden wal, die deels nog wordt tegengehouden door een betonnen muur, is begin deze week begonnen (foto), de hellingbaan zal spoedig daarna dan volgen. Nadat dit is gebeurd, zal de gehele gracht nog wel moeten worden schoongemaakt, waarna als alles goed is het water in de week van 20 november de nieuwe stadsgracht in zal gaan stromen. Natuurlijk is dit alles nog wel onder voorbehoud, maar het geeft u toch een beetje een indruk met hoever de werkzaamheden daar nu zijn gevorderd. Zodra er meer nieuws is omtrent dit onderwerp, zal ik dat zeker hier de komende weken even vermelden, -en of laten zien.

14. okt, 2017

Dit weekend vonden door het hele land weer de Nationale Archeologiedagen plaats. Zo ook in Delft, waar men na een lange tijd geleden weer eens een echte opgraving kon bezichtigen. Deze opgraving, die werdt omlijst met diverse (kinder) activiteiten, vondt plaats aan het Nijverheidsplein, ter hoogte van de voormalige Prinses Irenetunnel in het hartje van het Delftse Spoorzonegebied. Maar niet alleen de opgraving was te bewonderen, er was nog veel meer te doen deze dag op het terrein. Zo was er voor de kleintjes een mini-opgraving, en konden deze zich even verkleden als een “ik ben een echte archeoloog” foto-momentje. Voor de oudere was er een grote info tent, met daarin enkele vitrines met opgegraven vondsten uit het Spoorzonegebied, en als men zelf een vondst wilde laten determineren, kon dat worden gedaan door een echte archeoloog. En mede door het schitterende weer was het deze dag een komen en gaan van mensen, en stond de teller op het einde van de dag op maar liefst 880 geregistreerde bezoekers! Een geslaagde dag dus, waar door de mensen van het vakteam Archeologie Delft met grote tevredenheid op kan worden teruggekeken.

Enkele foto’s van deze dag zullen vanaf zondag 15 oktober online staan in het menu, onder het knopje “Recente Foto’s”.

10. okt, 2017

Een volle week lang is er aan gewerkt, maar het is gelukt, de allerlaatste tramverplaatsing aan de Phoenixstraat is een feit. Het was nog even spannend of het allemaal wel zou gaan lukken, want door het slechte weer van de afgelopen dagen en wat kleine tegenslagen konden de laatste werkzaamheden (afwerken trambaan), wegens tijdgebrek niet meer worden uitgevoerd, maar het belangrijkste was, dat de tram kon gaan rijden op woensdag 11 oktober. En dit zal waarschijnlijk ook wel gaan lukken, want om klokslag 12.15 uur reed vanaf de Kampveldweg onder begeleiding van vele technici, mensen van de HTM, -en verkeersbegeleiders stapvoets de eerste testtram het nieuwe tramtracé (foto) over. Bij de nieuwe halte aan de Schoolstraat werdt er even gehalteerd, waarna er weer werdt doorgereden tot aan de halte bij het station. Nadat bleek dat alles was goed gegaan, ging de rit achterstevoren met wat meer snelheid als de eerste keer terug naar het beginpunt aan de Kampveldweg, waarna alles zich nogmaals een paar keer (ook andere spoor) herhaalde. In de tijd dat ik er bij was, waren er geen zichtbare problemen, dus alles lijkt er klaar voor, op woensdag 11 oktober kan de tram gaan rijden over het spiksplinternieuwe tramtracé.

En zo komt er dus eindelijk na jaren van verplaatsingen, -en andere rompslomp een einde aan het tramverhaal aan de Delftse Phoenixstraat, want na het al eerder gereedkomen van de rijbanen, heeft ook de tram zijn definitieve plek aan de middenbaan teruggevonden. Maar ook voor mij is dit hoofdstuk eindelijk einde verhaal, een hoofdstuk wat begon op 1 september 2009 en maar niet wilde eindigen....