21. feb, 2015

Einde spoorwegviaduct en bovengronds station nadert

Nog enkele uren en dan is het einde aangebroken voor het spoorwegviaduct wat Delft jarenlang doormidden sneed. Het spoorwegviaduct dat is gebouwd tussen 1960 en 1965, diende als vervanging voor het steeds drukker wordende spoor op maaiveldniveau wat hier sinds 1847 lag. Ook het bovengrondse station gaat dan dicht. Het station, dat op 3 juni 1847 zijn deuren opende, was aanvankelijk gesitueerd aan de Houttuinen. Doordat de toestroom van passagiers en goederen binnen enkele decennia sterk gegroeid was voor het relatief kleine station, werdt er enkele honderden meters zuidelijker in 1885 een nieuw station geopend. Dit gebouw is een ontwerp van Christiaan Posthumus Meyjes sr. Zodra vanavond in het holst van de nacht de laatste trein is vertrokken, wordt het station hermetisch afgesloten met bouwhekken, en begint ProRail met het aansluiten van de sporen op de nieuwe treintunnel, -en het nieuwe ondergrondse station, wat volgend weekeinde voor het publiek wordt geopend. De sloop van de perrons van het oude station, -en spoorwegviaduct zal dan ook niet lang meer op zich laten wachten, als alles naar wens verloopt zal hiermee begin maart gelijk worden begonnen.