Bouw-update Spoorzone Januari/Februari 2018

Op deze pagina vindt u de laatste recente foto's die door mij zijn gemaakt in de Spoorzone. Vrijwel bijna iedere week wordt deze pagina bijgewerkt. De nieuwste foto's zijn altijd bovenaan te vinden, de iets oudere staan dan wat meer naar beneden.

Laatste Update: 04-02-2018

Het is alweer bijna meer als twee weken geleden dat in de Spoorzone een afsluitend (bouw) feest plaatsvond. Een dag vol van festiviteiten, die 's-avonds, net zoals als hij 's-ochtends met een hardloopwedstrijd begon, succesvol werdt afgesloten in een partytent naast het Bolwerk met een optreden (foto), van de "Mannen van Vermeer", een Delftse band die Nederlandstalige popmuziek ten gehore brengt. Voor mijzelf eindigde deze dag 's-avonds om 22.30 uur languit op de bank, want na een lange dag van fotograferen, -en het heen en weer rennen van de ene naar de andere kant van Delft, kon ik na het nuttigen van een patatje geen boe of bah meer zeggen. En eerlijk gezegd was het fotograferen van alle evenementen die er op deze dag werden gehouden voor één persoon ook gewoon te veel, de afstanden waren te groot om dit alles lopend, of met de fiets (die ik soms vergat), te doen. Maar goed, we hebben het weer overleefd, vol goede moed gaan we de draad weer oppakken, -en gaan we kijken wat er dit nieuwe jaar 2018 zoal nog valt te fotograferen tijdens de resterende bouwwerkzaamheden die nog gedaan moeten worden in de Delftse Spoorzone.

Goed, de afgelopen week tijdens een dag van redelijk droog weer voor de eerste keer maar weer eens een vol rondje fotografie gedaan, een rondje waar ik mij eigenlijk voor de eerste keer dat ik dat heb, een beetje doelloos vond rondlopen. Ook nu was er op wat bestratingswerkzaamheden aan de Phoenixstraat, -en de Spoorsingel na, weer niet veel meer te zien, het was ook nu weer heel veel van hetzelfde. Gelukkig gaat dat de komende weken wel weer wat meer worden, want voor mij geheel onverwachts wordt er komende maandag 5 februari een begin gemaakt met de sloop van "Loods 015", die gelegen is aan de Fabrieksstraat. Ook worden er wat werkzaamheden verricht aan het Nijverheidsplein, dus de komende weken valt er weer genoeg te fotograferen, nu vooral in het zuidwestelijke deel van de Spoorzone. We gaan dit dan ook weer lekker fotograferen, de foto's die ik de afgelopen week heb gemaakt, vindt u hieronder, de komende dagen worden deze weer verder aangevuld met nieuwe foto's.

We beginnen deze eerste foto-update van het jaar 2018 bij het Bolwerkeiland, maar nu in tegenstelling met de opening 's-avonds met daglicht. We zien een keurig, -en netjes afgewerkt eiland met zitjes, futuristische lantarenpalen, -en boompjes, met op de voorgrond de nog twee overgebleven pijlers van het oude treinviaduct, die nu door het leven gaan als monument. En even een leuk weetje, de pijlers die u op de foto ziet, is de bovenkant van het vroegere treinviaduct, het is hier dus een aardig eindje opgehoogd... (Foto 30-01-2018)

Een leuke overzichtsfoto van het Bolwerk, die zoals we op de foto kunnen zien ook al is ontdekt door deze opa met kleindochter. Ja, ik zou er veel foto's van kunnen plaatsen, maar we moeten helaas verder in deze reportage, maar om het af te leren volgt er nog één foto! (Foto 30-01-2018)

Je kan hier leuk experimenteren met je fotocamera iets wat ik de komende zomer bij mijn afsluitende rondjes nog eens dunnetjes zal overdoen. Deze foto is genomen in oostelijke richting met op de achtergrond van links naar rechts nog net de torenspitsen van de Oude, -en Nieuwe Kerk, -en de Maria van Jessekerk in beeld. (Foto 30-01-2018)

Je herkent het niet meer terug zo zonder het treinviaduct, maar dit is toch echt de binnenstad van Delft. De foto is genomen op de kruising Phoenixstraat - Westvest met de Binnenwatersloot, een stukje wat geheel klaar is, -en lekker ruim is opgezet. (Foto 30-01-2018)

Zo her en der worden er nog wat gaatjes gedicht, -en de boel mooi gemaakt, hier is dat het geval op de Phoenixstraat ter hoogte van de ING-Bank. (Foto 30-01-2018)

Een stukje verderop richting de Bagijnetoren die nu in gebruik is als "Escaperoom", zien we de verdere afwerking van de Phoenixstraat in beeld, en ik blijf het zeggen: ook hier weer zaken die we al meerdere keren langs zagen komen. Hoogst waarschijnlijk zijn dit dan ook de laatste foto's die ik zal laten zien van deze werkzaamheden. (Foto 30-01-2018)

Bovenstaande foto van de nieuwe waterval aan het einde van de Spoorsingel had ik eigenlijk (jaja hoor ik nu een enkeling zeggen), al eerder willen maken tijdens de officiële onthulling op 22 november 2017, maar door de harde wind die er deze dag stond was dat een beetje in het water gevallen. Afgelopen week dus nog maar eens netjes overgedaan, -en nu zonder hinderlijk in de weg staande vlaggen, -en waterdruppels op de lens wel goed gelukt. (Foto 30-01-2018)

Het blijft wennen en vooral oriënteren van waar dit nou precies is. Ik zal u uit de brand helpen, deze foto is genomen vanaf de Phoenixstraat in noordwestelijke richting met zicht op de werkzaamheden die worden gedaan aan de Spoorsingel ter hoogte van de Fransen van de Puttestraat. (Foto 30-01-2018)

We duiken nog even onder de grond, in de nieuwe op 5 maart nog te openen parkeergarage, een foto die overigens is genomen op het (bouw) slotfeest twee weken geleden. Op de foto zien we één van de vele in, -en uitgangen in beeld die de garage heeft, deze is ter hoogte van de Fransen van de Puttenstraat wat ook al te zien is op het verlichte bord boven de entree. Op het stralen van de vloer, -en wat schilderwerk na, is de garage bijna klaar. (Foto 20-01-2018)

Foto 2 laat dan weer een geheel andere kant zien van de garage, namelijk de in, -en uitgangen voor het autoverkeer naar het onderste level. En eerlijk gezegd vondt ik dit soort foto's van de garage zelf die ik deze dag heb gemaakt interessanter dan de festiviteiten, ik vondt dit namelijk op deze plek nogal tegenvallen. (Foto 20-01-2018)

Een grote berg met stenen op de hoek van de Spoorsingel met de Van Heemstrastraat laten zien dat het werk hier nog niet is gedaan. Maar stukje voor stukje wordt ook de Spoorsingel van noord naar zuid bestraat, waardoor ook dit gedeelte van Delft in het voorjaar zal zijn afgerond. (Foto 30-01-2018)

En dit is de plek waarvandaan we het komende jaar de bouwactiviteiten op "Veld 5", zullen gaan volgen, de flat gelegen aan de Groene Haven. Net als wat u toen ook al hebt kunnen zien bij de bouw van het studentencomplex X-RAY aan de Röntgenweg, zal ik ook hier deze bouw gaan volgen middels een wekelijks fotootje. Op deze eerste overzichtsfoto zien we aannemer "Era Contour TBI", bezig met het boren van de bronnen voor de warmte-koudeopslag. Warmte-koudeopslag is een methode om energie in de vorm van warmte of koude op te slaan in de bodem, deze techniek wordt gebruikt om de nieuwe gebouwen te verwarmen. (Foto 21-12-2017)

Tussen de Industrie, -en Engelsestraat in, wordt er van alles aan gedaan om zo vlak voor de kerstvakantie het (tijdelijke) fietspad waar dagelijks de vele studenten op weg van en naar de TU-wijk gebruik van maken nog gereed te krijgen. En zo te zien gaat dat wel lukken ook. (Foto 21-12-2017)

En ineens zo plotseling uit het niets waren ze er, de mannen van bouwbedrijf "Heijmans", die in de Coendersbuurt op "Kavel D", zijn begonnen met de verdere afbouw van het laatste appartementencomplex. Op dit gebouw, -en wat andere kleinere projecten na, is de Coendersbuurt eigenlijk bijna tot helemaal af. (Foto 18-12-2017)

We hebben er een poosje op moeten wachten, maar sinds vandaag maandag 18 december is het dan toch zover, tramlijn 19 heeft zijn eindhalte gekregen bij Station Delft. Samen met tramlijn 1 (foto rechts), is deze halte nu dus een echt tramstation geworden, waar we dagelijks veel trams zullen zien halteren. Voor lijn 19 is deze halte overigens ook maar weer tijdelijk, want zodra de vernieuwde Sint. Sebastiaansbrug in gebruik is genomen, gaat deze tram door naar de TU-wijk, -en wetenschapspark Technopolis, waar hij zijn eindbestemming zal gaan krijgen. (Foto 18-12-2017)