Een korte terugblik in de tijd

Op deze pagina kunt u een foto terugblik vinden van een bepaalde gebeurtenis die heeft plaatsgevonden de afgelopen jaren binnen de Spoorzone. Gebeurtenissen zoals het opvijzelen van Molen de Roos, de Rioolpersleiding, -en het verplaatsen van de Bagijnetoren, maar ook vele andere zaken zullen dan weer even te zien zijn. Houd deze pagina dus goed in de gaten, en mocht u zelf nog een voorkeur of wens(en) hebben welk thema u wilt zien, mail mij dat dan gerust, ik zal dit dan meenemen bij het updaten van deze pagina.

 

Terugblik 1: Gestuurde boring nutsvoorzieningen Westlandseweg-Gashouderpad

In deze eerste terugblik gaan we terug naar het jaar 2010 toen de meeste werkzaamheden binnen het spoorzone-project nog moesten beginnen. De werkzaamheden die in deze periodes zijn uitgevoerd, bestonden merendeels uit het verleggen, -en opnieuw aansluiten van kabels, -en leidingen op en rond de nog aan te leggen spoortunnel. Veel kabels, -en leidingen, in gebruik bij de diverse nutsbedrijven, moesten ineens, doordat de trein in een tunnel zou komen te rijden nog dieper worden aangelegd, dit was vooral zo onder de toen nog bestaande Prinses Irenetunnel, -en bij de nu nog deels bestaande Abtswoudsetunnel het geval. Omdat deze werkzaamheden wegens teveel overlast niet bovengronds konden worden uitgevoerd, werdt besloten de nieuwe leidingen via ondergronds gestuurde boringen te gaan aanleggen. In totaal over het gehele project gezien hadden we vier van dit soort boringen, waarvan het boren van de 40 meter diepe rioolpersleiding toch wel de spectaculairste was. In deze reportage gaan we terug naar de eerste boring die is gedaan door "A. Hak Drillcon" in de periode september-oktober 2010. Het ging hier om een ondergronds gestuurde boring voor gas, -en electra vanaf de Westlandseweg dwars onder de Prinses Irenetunnel door naar het eindpunt aan het Gashouderpad, waar de nieuwe leidingen weer werden aangesloten aan de huidige daar in de grond. Onderstaand vindt u de foto's.

Er wordt geboord vanaf de Westlandseweg waar ook alle apparatuur voor deze boring staat opgesteld. Op de foto zien we de filter, -en opvanginstallatie voor het bentoniet wat wordt gebruikt tijdens de boring. (Foto 27-09-2010)

De boormachine zelf in beeld. Nadat er een stuk buis volledig in de grond is geduwd, wordt er volautomatisch een nieuw stuk buis opgeschroefd waarna de boring weer verder kan gaan. (Foto 27-09-2010)

Bij een ondergronds gestuurde boring, is de boorkop voorzien van een sensor zodat deze precies weet hoe diep, -en welke richting deze op moet gaan. De sensor is via een draad in de buis verbonden met de boormachine, -en moet bij het vervangen van een nieuwe buis steeds opnieuw worden aangesloten wat is te zien op de foto. (Foto 27-09-2010)

Op deze foto zien we het boorgat, daar waar de boor de grond in gaat richting het Gashouderpad. (Foto 27-09-2010)

En dit is het boorgat aan het Gashouderpad. Als alles goed is geprogrammeerd moet de boor vanaf de Westlandseweg hier precies in het midden van het gat naar boven komen. (Foto 29-09-2010)

Enkele dagen later is het dan zover, de boor heeft zijn eindbestemming bereikt. Op de foto zien we een medewerker van Hak Drillcon met een metaaldetector de boor opsporen die dichter en dichter naar het opervlak toe komt. En aan de bentoniet op de straat is te zien dat dit niet echt lang meer zal duren. (Foto 29-09-2010)

Veel mensen vroegen zich af of er een waterleiding was gesprongen gezien de bentoniet die op verschillende plekken opborrelde uit de straat. Dit was gelukkig niet het geval, maar een troep was het wel. En zo te zien op de foto is de boor bijna aangekomen bij het einde van zijn avontuur, het boorgat. (Foto 29-09-2010)

En goed getimed! Alles klopt precies, de boor komt netjes in het midden van het boorgat naar boven. Vervolgens wordt de boor bevestigd aan een mobiele kraan, die hem langzaam verder het gat uittrekt. (Foto 29-09-2010)

Hier is de boorkop nog wat beter te zien. Nu deze boven de grond is gekomen, wordt deze eerst schoongemaakt waarna hij wordt ontkoppeld van de buis. (Foto 29-09-2010)

Na de eigenlijke boring wordt er nogmaals geboord met een ruimer, om het gat wat groter te maken waarna als dit is gebeurd de definitieve leiding getrokken kan worden. (Foto 01-10-2010)

En dit zijn ze dan, de definitieve leidingen die terug het gat in getrokken gaan worden richting de Westlandseweg. De leidingen zijn daags van te voren aangevoerd per schip via de Delftse Schie. (Foto 03-10-2010)