Een middag onder de grond in de Spoorzone

Afb 1: We beginnen deze dag de rondleiding bij de nog in aanbouw zijnde ondergrondse 'Coenderpark Fietsenstalling', die momenteel wordt gebouwd naast het oude stationsgebouw. (Foto 12-10-2016)

Afb 2: Binnen in de in aanbouw zijnde fietsenstalling is er niet zo heel erg veel te zien. We zien dat de afwerking van het eerste gedeelte inmiddels in volle gang is, terwijl het achterste deel wat momenteel nog wordt ondersteund door een multi-inzetbaar kwiksteigersysteem grotendeels nog moet worden gebouwd. (Foto 12-10-2016)

Afb 3: Het station, -en het Bolwerk slaan we even over (in deze fotoreportage dan), en we gaan verder op een plek waar tot op heden toe nog het meeste valt te zien, de aanleg van de tweede spoortunnelbuis, -en de in aanbouw zijnde Spoorsingel Parkeergarage PSS voor 650 auto’s. Deze foto is genomen precies op de scheidingswand die zich bevindt tussen beide (tunnel) buizen. (Foto 12-10-2016)

Afb 4: Onder de grond aangekomen in de in aanbouw zijnde tweede treintunnelbuis, zien we dat ook deze al grotendeels klaar is. Het enigste wat hier in deze buis nog ontbreekt, is de vloer, -en scheidingswand die zich moet gaan bevinden tussen beide treinsporen. Maar gelukkig is men deze niet vergeten, en zijn de voorbereidingen (gezien het staal in het midden van de vloer) hier al voor begonnen. (Foto 12-10-2016)

Afb 5: Een klein stukje verder de tunnel in zien we dat de firma Van der Jagt inmiddels met deze werkzaamheden is begonnen. De ‘Van der Jagt Groep’ is een bedrijf dat al 55 jaar lang ervaring heeft met betonwerkzaamheden zoals slopen, boren, -en zagen. Ook Van der Jagt zien we al jaren aan het werk in de Spoorzone. Achter onderaan de muur zien we nog net een paar stukken wapening waar de vloer aan vast moet komen te zitten. (Foto 12-10-2016)

Afb 6: Ik kan in deze reportage helaas niet alles laten zien van de foto’s die ik afgelopen woensdag 12 oktober heb gemaakt, dus moet ik zo af en toe een klein stukje overslaan, -en of een keuze maken van wat ik wel, -en niet laat zien. Daarom gaan we snel de tunnel weer uit (hoog en eng smal wiebel loopplankje), en vervolgen we de tocht lekker naar de begane grond van de Spoorsingel Parkeergarage in aanbouw. Op de foto zien we het vlechten van de vloer, die inmiddels in volle gang is. Het is hier overigens wel even uitkijken met waar je loopt, want voor je het weet zit je met je voet vast tussen de gaten van het betonijzer… (Foto 12-10-2016)

Afb 7: Een stukje verderop in noordelijke richting is de vloer inmiddels gestort, -en hebben we weer wat vaste grond onder de voeten, wat gelijk ook weer wat leukere, -en stabielere foto’s oplevert. Even kijken wat we hier allemaal zien. In de verte zien we mooi de twee verdiepingen van de garage in beeld, met rechts achter het materieel de barettenwand, deze zien we op de foto hierna wat beter. (Foto 12-10-2016)

Afb 8: Hier is de barettenwand wat beter te zien. Diepwandbaretten zijn ook betonnen wanden die in de grond worden gegraven, maar er is geen sprake van een doorlopende wand. Het voordeel van deze barettenwand is, dat er tijdens werkzaamheden meer ruimte is voor het aan, -en afvoeren van materieel, -en andere zaken. Na de werkzaamheden worden ook deze wanden weer dichtgemaakt, en is er van deze techniek als alles klaar is niets meer te zien. Rechts bovenin zijn nog net de gevels zichtbaar van het Hoogheemraadschap van Delfland. (Foto 12-10-2016)

Afb 9: Het blijft een vreemde ervaring om onder het maaiveld dwars door de binnenstad van Delft te lopen. Ik heb mij dan ook een paar keer goed moeten oriënteren met waar ik mij op dat moment bevondt, maar aan de hand van de gevels die aan beide kanten nog net zichtbaar waren boven de tunnelbak lukte dat toch aardig. Hier een leuke doorkijk naar de gevels van de woningen die zich bevinden aan de Spoorsingel. (Foto 12-10-2016)

Afb 10: Hier zijn de twee parkeerlagen van de garage wat beter te zien, en er wordt gezien de schaarlift links op de foto ook nog druk aan gewerkt. Links achteraan zien we waar de prefab-wandelementen in dit stuk van de parkeergarage nog ontbreken, maar het zal niet lang meer duren voordat ook deze hier zijn aangebracht. Leuk plaatje, maar nu snel weer naar binnen, want erg warm was het deze dag 12 oktober 2016 niet. (Foto 12-10-2016)

Afb 11: En dit is hem dan, de onderste laag van de toekomstige Spoorsingel Parkeergarage PSS waar veel toeristen bij opening gebruik van zullen gaan maken. 650 auto’s verdeeld over twee lagen kunnen er parkeren en dat is niet weinig. De parkeerplekken komen aan beide kanten bij de muren, met in het midden de rijbaan. Aan het einde en op verschillende plekken in het midden van deze garage komen dan keerpunten voor de auto’s die de garage weer willen gaan verlaten. Links in het midden achteraan zien we nog net een uitgang, die wordt voorzien van een lift, -en of trap. Verdeeld over de gehele garage zullen er van deze trappenhuizen meer worden gebouwd. (Foto 12-10-2016)

Afb 12: De in, -en uitgang van de parkeergarage. Links zien we de inrit die breder is dan de uitrit rechts. De garage zal dus voor het inrijdende verkeer gebruik gaan maken van twee rijbanen, terwijl voor het uitrijdende verkeer maar één rijbaan ter beschikking is. In het midden kan men dan waarschijnlijk ook nog lopend de garage binnen wandelen. Achter de gaten zien we de rijbanen die we op de volgende foto wat beter gaan zien. (Foto 12-10-2016)

Afb 13: Voor de in, -en uitritfoto heb ik gekozen om u te laten zien, de inrit van de garage. Deze is wat breder, -en ook op de foto is te zien dat deze bovenaan een beetje naar rechts afbuigt. We zien verder op deze foto dat de vloer van de inrit er nog niet helemaal in zit, -en grotendeels nog moet worden aangebracht. Waar het gat rechts in de muur voor is, is mij niet geheel duidelijk maar dat gaan we vanzelf wel zien bij de opening van deze parkeergarage. (Foto 12-10-2016)

Afb 14: De in, -en uitrit van de parkeergarage gezien vanaf de buitenkant zijde Kampveldweg. Links zien we de uitrit van de onderste laag, -en in het midden bij het gele kwiksteigersysteem de in, -en uitgang van de eerste laag. De inrit van de onderste laag is op deze foto niet te zien, deze zit rechts achter de betonnen muur. (Foto 12-10-2016)

Afb 15: En met deze sfeervolle plaat nemen we afscheid van deze leerzame, -en leuke middag waarbij ik eindelijk ook eens een keer leuke foto’s heb kunnen maken van de werkzaamheden ondergronds. Bij deze wil ik dan ook nog even speciaal diegene bedanken die daar de tijd voor heeft genomen mij rond te leiden deze middag, ik vondt het erg leuk. Tot zover dus deze superlange reportage, binnenkort gaan we weer verder met de reguliere updates van de werkzaamheden die gedaan worden boven de grond. (Foto 12-10-2016)

Op alle foto's rust © copyright, foto's mogen zonder schriftelijke toestemming van spoorzonegebied-delft.nl niet gebruikt worden voor andere doeleinden.

De foto's in het archief zijn slechts een kleine greep uit de beschikbare foto's. Zoekt u een foto met een bepaald onderwerp maar u vind hem niet in het archief, neem dan a.u.b contact met mij op.