Spoorzonegebied-Delft Blogpagina

2. sep, 2018

Met het in elkaar zetten van een enorme torenkraan (foto), op de locatie "ERA Contour Veld 5" nabij de Ireneboulevard zijn de werkzaamheden na de bouwvakvakantie officieel weer van start gegaan. Helemaal gestopt waren deze echter niet, want op Veld 3 bij het bouwproject "Antoni" werdt er gewoon doorgewerkt met het schroeven van de zogenaamde "DPA Palen", werkzaamheden die we ook al eerder zagen langskomen bij "Era Contour" op Veld 5. Ook werden er door CCL op verschillende plekken zoals aan de rand van het stationsplein nog wat herstelwerkzaamheden uitgevoerd, maar op een enkele tramhalte na zijn deze nu volledig en definitief afgerond. Komende dinsdag 4 september neemt aannemer CCL middels een officieel afscheidsfeest dan ook afscheid van Delft en het Spoorzoneproject, we zullen deze aannemer op een enkel geel hesje na dan ook niet meer gaan terugzien. Wat we wel gaan terugzien, zijn de werkzaamheden op de verschillende nieuwbouwprojecten zoals "ERA Contour Veld 5", -en "Antoni Veld 3". Binnenkort dus meer hierover, de start middels wat foto's op de homepage is inmiddels gemaakt...

5. aug, 2018

Het heeft even een paar jaar op zich laten wachten, maar sinds vandaag heeft Delft weer als vanouds zijn "Varend Corso Westland", terug in het centrum. Een paar jaar hebben we het moeten missen omdat er door de aanleg van de treintunnel niet op deze route gevaren kon worden, maar dit is nu verleden tijd, het 'Varend Corso Westland' is weer helemaal terug van weggeweest. De 21e editie van het corso wat dit jaar als thema ‘Helemaal Hollands!’ had, werdt ondanks de zinderende hitte in de Spoorzone goed bekeken, dit was vooral het geval bij het Bolwerkeiland, -en het station waar het vol stond met toeschouwers. Al met al kunnen we dus terugkijken op een geslaagde dag 'Varend Corso Westland', één met heel veel zon, heel veel mensen, -en niet te vergeten, een Spoorzone waar de werkzaamheden zijn afgerond, -en de aannemer inmiddels is vertrokken...

19. jul, 2018

Het is natuurlijk niet echt meer een station, -maar aan het oude stationsgebouw van Delft zien we sinds kort weer een heuse perronoverkapping pronken. De overkapping die geheel wordt opgebouwd uit staal, gaat het terras vormen van het nieuwe pizza restaurant "Pavarotti", wat zich binnenkort zal gaan vestigen in het geheel gerestaureerde oude stationsgebouw. Vanaf dit terras is het straks genieten geblazen, want onder het genot van een hapje, -en een drankje, kijkt men uit over het nieuwe "Spoorzonepark", die afgelopen weken is voorzien van een heuse Pergola aan de Coenderstraat zijde. Wanneer het restaurant zijn deuren zal gaan openen is nog niet helemaal bekend, maar heel erg lang zal dit waarschijnlijk niet meer gaan duren...

11. jul, 2018

Er wordt inmiddels alweer een aardig poosje lang gewerkt aan de restauratie, -en verbouwing van het oude voormalige stationsgebouw van Delft, die wordt getransformeerd naar een horeca, -en kantoorruimte. Vandaag werdt mij tijdens het maken van mijn wekelijkse foto rondje gevraagd of ik wat foto's wilde maken van het inhijsen van de nieuwe ramen, een verzoek waar ik natuurlijk met veel plezier gehoor aan heb gegeven. Nadat eerder deze week al een grote pergola is geplaatst aan de westkant van het park "Spoorloos" (foto's volgen), was het vandaag de beurt aan het station zelf met het plaatsen van de nieuwe ramen. Komende maandag 16 juli wordt er ook een begin gemaakt met het plaatsen van een overkapping (terras), aan het stationsgebouw zelf, daar waar we vroeger perron 1 hadden. Ik zal proberen om hier ook nog wat foto's van te gaan maken, maar ik kan u nog niet beloven dat deze ook daadwerkelijk hier dan te zien zullen zijn. Enkele foto's van het plaatsen van de ramen van vandaag, draaien mee op de homepage.

6. jul, 2018

Het zal niet iedereen al zijn opgevallen omdat hij wat moeilijk te zien is vanaf de openbare weg, maar in het midden van het toekomstige Van Leeuwenhoekkwartier is ineens een vreemdsoortig kunstvoorwerp verschenen. Of je het eigenlijk wel zo mag noemen weet ik niet, omdat het bij naam "Eco-Toren" wordt genoemd, en dan denk je toch snel aan iets wat met de natuur te maken heeft. Maar dat het een doel heeft is wel zeker, want deze zogenaamde "Eco-Toren" wordt gebouwd rondom het rook, -en warmteafvoerkanaal RWA van de spoortunnel wat zich bevindt in het midden van de toekomstige nieuwbouw van het Van Leeuwenhoekkwartier. De "Eco-Toren" moet deze lelijke betonnen koker dus gaan camoufleren, -en als deze dan ook nog wordt dichtgemaakt de komende dagen, zal dat zeker prima gaan lukken...