Laatste bouw-update werkzaamheden Spoorzone Juni 2018

Op deze pagina vindt u de laatste recente foto's die door mij zijn gemaakt in de Spoorzone. Vrijwel bijna iedere week wordt deze pagina bijgewerkt. De nieuwste foto's zijn altijd bovenaan te vinden, de iets oudere staan dan wat meer naar beneden.

Laatste Update: 15-06-2018

Het is alweer een poosje geleden dat ik een nieuwe foto-update plaatste, dit was namelijk met de pasen in het afgelopen voorjaar. U heeft ze dus een poosje moeten missen, maar dit komt allemaal doordat er gewoon niet veel meer is te zien. En hoogst waarschijnlijk gaat dit, op een enkele terugblik reportage na ook niet veel meer gebeuren, foto’s die ik vanaf nu van de diverse nieuwbouwprojecten (velden) maak, worden direct in de hoofdstukken, -en de daarbij behorende fotoalbums geplaatst. Dus niet getreurd, met een beetje zoekwerk zijn er altijd her en der op deze website wel nieuwe foto’s te vinden. De laatste paar maanden ben ik overigens wel gewoon doorgegaan met fotograferen, maar hierbij lag de nadruk grotendeels toch wel bij de nieuwbouwprojecten zoals “Veld 5”, -en Antoni “Veld 3”. Vooral deze twee hoofdstukken zullen de komende maanden dus actief worden bijgewerkt.


Maar wat gaan we in deze laatste bouwupdate allemaal zien. Foto’s, veel foto’s van een veranderd Delft, een Delft wat eindelijk (bijna) af is. In deze foto-update gaan we dat dus zien, maar we zien ook veel straatwerk langskomen vanaf de Spoorsingel, -en de Phoenixstraat, waar nu zo’n beetje de allerlaatste gaatjes worden dichtgemaakt. Als er nog ruimte voor is, zullen er ook nog wat foto’s te zien zijn van “Veld 5”, -en de Engelsestraat, maar nogmaals deze werkzaamheden zullen vanaf nu grotendeels te zien zijn in de hoofdstukken zelf. Eind juli als de bouwvakvakantie gaat beginnen moet het werk aan bovengenoemde straten zijn afgerond, en al het materieel zijn afgevoerd.

We beginnen dit fotoverslag aan het Bolwerkeiland, die er met dank aan het mooie weer, -en de typische Hollandse wolken-luchten verschrikkelijk mooi bij ligt. De foto is genomen vanaf de Spoorsingel in zuidelijke richting met op de achtergrond het inmiddels weer geheel opgedroogde Gemeentelijk Stadskantoor. (Foto 13-06-2018)

Ook dit plaatje behoeft geen verdere uitleg te hebben, het spreekt voor zich. Wie kan het zich voorstellen dat zich hier diep onder de grond een viersporige treintunnel bevindt met treinen die een paar jaar geleden nog met veel lawaai bovengronds over een viaduct door Delft heen raasde...(Foto 13-06-2018)

Via het Bolwerkeiland, waar we begonnen lopen we in noordelijke richting over de Spoorsingel naar de Hugo de Grootstraat waar tussen deze straat en de Paxlaan in het allerlaatste stukje wordt bestraat. (Foto 13-06-2018)

Het "straten" op de Spoorsingel gebeurd geheel automatisch. Mechanisch straten is in opkomst en in vele gevallen verplicht door de Arbo (Arbeidsomstandigheden), instantie. Op de foto zien we een zogenaamde "Afreibalk", dit is een balk die in elke gewenste ronding en breedte ingesteld kan worden. De balk wordt aangetrokken door een machine, vervolgens komt er dan een mooie effen baan van zand onder vandaan, waarna het echte straten kan beginnen, zie de foto die hierna volgt. (Foto 13-06-2018)

Nadat de straat met behulp van de "Afreibalk" is geëgaliseerd, worden de stenen die worden aangeleverd in pakketten, met een shovel, met daaraan een (vacuüm) klem gelegd. Op deze manier kan de straatmaker met een volledig rechte rug zijn werk uitvoeren. (Foto 13-06-2018)

En dit is dan het resultaat, een strak bestraatte Spoorsingel die over een kleine twee weken, nadat de "koppelstones", (wegbebakening), -en andere zaken zijn verwijderd geheel klaar is. (Foto 13-06-2018)

Hij staat er wat verlaten bij, de groen-gele keet van de firma "Dura Vermeer", die de laatste grondwerkers (droog) onderdak biedt tijdens hun welverdiende schaft. Dura Vermeer zagen we eigenlijk de gehele bouw wel in actie, voornamelijk bij asfalteringswerkzaamheden was dit het geval. (Foto 13-06-2018)

En ook dit is Delft, al herkent u het na de transformatie niet meer terug. Om u uit de brand te helpen, deze foto is gemaakt vanuit de Schoolstraat in zuidwestelijke richting. We zien achter de pas aangeplante bomen de tramhalte en een lekker ruim aangebracht plein. (Foto 13-06-2018)

En ook aan de Phoenixstraat is het hetzelfde liedje, een kleine shovel met daarvoor het laatste stukje straat wat dichtgemaakt moet worden, ook hier is het eind juli over en uit. (Foto 13-06-2018)

En ook bij de oversteekplaats ter hoogte van de Singelstraat zien we een groenstrook met wat boompjes. Dit is overigens het allerlaatste stukje waar nog moet worden gewerkt op de Phoenixstraat. (Foto 13-06-2018)

Het is voor de studenten van de "Delftsche Studenten Sociëteit Phoenix" (links in beeld) genieten geblazen, want de hinderlijke werkzaamheden die al jaren duren voor hun deur zijn inmiddels ingeruild voor een mooi en ook hier ruim aangelegd plein, het ziet er prachtig uit! (Foto 13-06-2018)

En van de andere kant ziet het er dan zo uit. De foto is genomen vanaf de ingang naar de Sociëteit Phoenix, -en genomen in tegenstelling tot de vorige foto in noordwestelijke richting. (Foto 13-06-2018)

En deze overzichtsfoto is dan weer genomen voor het gebouw van de ING-Bank aan de Phoenixstraat in noordwestelijke richting. En ook hier is alles weer lekker ruim opgezet met een er uitspringende "Hoogwaardig Openbaar Vervoer Baan HOVB" in het midden. (Foto 13-06-2018)

Voordat ik de afsluitende foto plaats, nog één keer om het af te leren een overzichtsfoto van een schitterend mooi geworden stukje Phoenixstraat in Delft. (Foto 13-06-2018)

En met deze foto van de allerlaatste werkzaamheden die worden gedaan aan de Spoorsingel nemen we afscheid van de Spoorzone, -en de maandelijkse bouw-update reportages. Ik heb het jaren met veel plezier voor u gedaan, maar het houdt nu toch echt op, Delft is weer ouderwets Delft, er valt niets meer te zien... (Foto 13-06-2018)